Eyjafjallajökull = Öfjällsglaciären

0kommentarer

Ja, nu har jag ju som sagt kommit tillbaka till Sverige efter mina månader i Australien. Dock kommer jag garanterat komma tillbaka, och skriva mer om detta fantastiska land.

Innan jag reste ner dit så bodde jag i Norge 2 1/2 år och innan Norge så tillbringade jag 4 månader i ett annat land, nämligen den magiska ön Island. Även dessa länder kommer jag återkomma till senare. Men pga av att jag tillbringat en del tid i dessa länder så har de för mig blivit ganska speciella och jag lyssnar alltid lite extra intressant när det handlar om Norge, Island eller Australien.

Ingen kan ju ha missat flygkaoset som vulkanen Eyjafjallajökull orsakat. Och ja, det är såklart hemskt för alla dessa människor som var på väg någonstans. Vet själv 4 nyfunna tyska och engelska vänner som blev strandade halvvägs hem från Australien. Å där var det ju inge snack om charterflyg, så där fanns ingen hjälp att hämta, inga hotellnätter som alternativ. Tyska Andi fick sova på flygplatsen i Seoul 3 dygn innan han kom vidare. Och det är förstås ingen drömsituation.

Men, människorna på Island då, speciellt de på södra Island, de som bor runt Eyjafallajökull.. Hur mycket har det rapporteras om hur det går för dem? Ett inslag har jag sett om hur dem har det. Å på aftonbladet just nu kunde jag se ett litet klipp och läsa lite, på drygt en vecka. Igår rapporterades det att askan var nu utbytt mot flytande lava istället, och det var ju jättebra eftersom då kunde flygen börja lyfta igen.

Jag skulle vilja veta mer om hur de själva och deras stackars kossor, hästar, får och djur i övrigt mår.. Både under askan som regnat ner i dagar och nu med lavan.. Men det kanske bara är ja..

_______________________________________________________________________________________________

Lite fakta om Eyjafjallajökull (Öfjällsglaciären):
Denna glaciär ligger på södra Island, mellan byarna Skógar och Mýrdalsjökull och ligger ovanpå en vulkan med samma namn, den som nu har ett utbrott. Om man undrar varför människor bosätter sig bredvid vulkanen, så kan förklaringen ligga i att mellan 870 e.kr och fram till det aktuella 2010, så har tre vulkanutbrott skett. Det senaste var 1821-1823, så detta var det ingen som kunde förutspå.. De vulkanerna som haft utbrott senast och även oftare är:
Hekla (20 kända utbrott, senaste År 2000)
Katla (minst 16, senaste 1918,ev även 1955) 
Eldfell (1973)

Kommentera

Publiceras ej