Spännande spindlar...

0kommentarer

För er som är rädda för spindlar, ni kan sluta läsa nu... =)

Insåg precis att jag inte alls har någon kolla på Sveriges olika spindlar, trodde att vi enbart hade hade "tråkiga" svarta, gråa sorter av varierande storlek. Jag hade fel... Nyckelpigespindeln är Sveriges mest sällsynta spindel och förekommer enbart på en liten sluttning i Fyledalen, Sjöbo Kommun. Så man kan väl lätt konstatera att deras existens är kraftigt hotad. Första exemplaret hittades 1993. Kul med lite färgglada spindlar i detta land. 

En annan grej som kanske inte så många vet är att förut att alla spindlar har 8 ben, så har även de flesta spindlarna 8 ögon, även om två av dem ofta är större än de andra, så de kan vara svåra att se. Vissa spindlar har inga ögon alls. De saknar luktsinne och har dålig hörsel och får information mest av omgivningens vibrationer.
I Australien träffade jag en massa coola spindlar. (Ja, jag vet, jag borde förmodligen hitta ett annat intresse... )

Nyckelpigespindel - Sveriges mest sällsynta spindel, det var Copyright på alla bilder så länkar istället.)





(Den här lilla pytte-spindeln träffade jag på i en park vi brukade vara i, i Bundaberg, Australien. En hoppande spindel, som de var näst intill omöjligt att ta kort på, eftersom den alltid hoppade upp på kameran när den kom nära)



( En betydligt farligare dam jag träffade på när jag var down-under var The Red-back, släkting med svarta änkan. Inte dödlig, men ordentligt giftig och man har svåra smärtor om man umgåtts för närgånget med den. Att hon ser lite bucklig ut beror på att hon precis lagt äggsäckar, de vita upp på bilden. )

Här kan du läsa mer om Australiens farligaste djur - av dessa träffade jag bland annat på Krokodil, Death-adder och Tiger-snake vilt. På hemsidan som jag länkat har en expert liknat ett bett av "dödsormen, brownsnake eller tigersnake som att bli överkörd av en 9 tons lastbil." Så det var väl tur att man slapp några hemska incidenter med något djur, speciellt dessa.

Kommentera

Publiceras ej