Det krävs så lite för att hjälpa...

0kommentarer

Min lediga dag har jag sysselsatt mig med mest små-ärenden och lite njutning. Har fixat lite med bilen, äntligen fått den ombesiktigad och godkänd, så nu kan jag köra lagligt och bra!

Sedan var jag till Blodcentralen och tog några prover som ska skickas till "Tobias-registret" för godkänning och check. För dem som inte vet vad Tobias-registret är, så är det ett nationellt register som även sammarbetar internationellt för att koppla samman människor som behöver stamceller med matchande donatorer. Det finns miljontals olika vävnadstyper och det gör att det är otroligt svårt att hitta någon som har just "sin" typ. Har man tur så finns det inom familjen, men annars är det svårt. Jag har lämnat plasma sedan jag var 20 och tycker att man ska hjälpa till om man har möjlighet. Det är människor med Leukumi, blodbrist och andra blodsjukdomar som behöver nya friska, blodbildande stamceller efter att starka behandlingar brutit ner de sjuka cellerna. 

En bekant berättade idag att han skulle ha dött redan som 9-åring om det inte vore för att han fick nya stamceller, i hans fall var det från en familjemedlem. Genom den transplantationen fick han stamceller och sedan dess har han mått bra, även nu 45 år senare..  
Det är bara att tänka efter hur det skulle kännas om någon i ens familj skulle bli dödssjuk och behöva hjälp för att överleva och det inte fanns något att göra..
Eftersom att det finns så otroligt många olika vävnadstyper så är det inte säkert, kanske inte ens troligt att någon kommer behöva just mina, men är det så, så skulle jag bli glad över att jag hade fått rädda någons liv..

Efteråt så åkte jag iväg och solade och badade lite i värmen. Nu hade jag tänkt åka ut i skogen och kolla efter kantareller, men får vänta och se om vädret vill klarna upp lite, annars får det bli  imorgon efter jobbet. Under tiden har jag letat efter jobb och faktiskt hittat två som jag ska söka nu. Wish me good luck!

Kommentera

Publiceras ej