Gotland

0kommentarer

Har ju inte bara försökt sätta mig in i politiken de senaste veckorna, även om det kan verka så.. =)

Förra helgen var jag iväg till Gotland, den vackra ön. Första gången för mig faktiskt.
Lärde mig otroligt mycket bara under den helgen jag var där och provjobbade på gårdarna. De var jättenöjda och imponerade av mig och sånt är ju helt underbart att höra när man känner att man verkligen gjort sitt bästa.

Dock så ville ödet annorlunda. Enda slakteriet på Gotland hotas av nedläggning och med det så kommer förmodligen även grisgårdarna läggas ner, då det blir alltför mycket jobb att frakta över grisar till fastlandet för slakt och sen tillbaka till gotland för att säljas. Det är inte fastlagt än, men detta gör att de inte vågar ta över den grisgården som det var tänkt att de skulle ta över. Istället satsar de på mjölkkor istället och då behöver de någon som kan ha ansvaret för den gården. Något som jag absolut inte har tillräcklig kunskap om. Så jag ska inte bli gotlänning framöver. Trist, men det är bara att leta vidare. Har sökt några jobb i Sverige och ett par jobb i Norge. Så får se vart jag tar vägen framöver. Hoppas jag hittat något snart iaf. Har ju inte rätt till någon ersättning, så det börjar bli lite torftigt i fickorna nu...

När jag inte jobbade under helgen så tog jag bilen och åkte runt lite, bland annat ner längst västkusten ner till sydspetsen. Är otroligt fint på Gotland! Önskar jag hade haft lite mer tid att utforska lite mer av ön.



Nere vid Hoburgen, Gotlands sydspets





Dessa får mötte mig på den lilla kustvägen, de närmsta var bara två meter från bilen.




"Bottarvegården" från 1800-talet som jag stannade till på, låg i Burgsvik på södra Gotland - mysiga hus och goda våfflor. Taget är agtak- speciella för Gotland, ag är en vassliknande växt.

Såna här stenmurar var det överallt på södra Gotland, som skilde åt gärden och ängar, vilket otroligt jobb..  



En sån här fin målning hade familjens mormor målat i taket i det rummet jag sov i. Fanns såna här målningar i tre utav sovrummen. Å dessa ställen som fanns avtecknade i snedtaken var avbildat från verkligheten. Så detta var någon i familjens hus och trädgård. Gården jag boddde på var också avtecknad i ett annat rum.



Burgsviken



Den yttersta sydspetsen


Kommentera

Publiceras ej