Mycket som händer nu...

1kommentarer

Har ju fortsatt att söka jobb efter att jag tillbaka från Gotland. Och det har gått bra. Fick svar från både jobben jag sökt i Norge. Det ena hade de redan tillsatt, men hon bad om att få spara mitt CV och mitt personliga brev ifall de behövde anställa någon igen. Det andra jobbet hörde de av sig i måndags kväll när jag började ge upp hoppet och övervägde att börja söka inom vården. Inget fel med att jobba inom vården, men det är djur jag vill jobba med och jag vet att det därför skulle kännas som ett ordentligt nederlag att börja söka jobb som jag egentligen inte alls är intresserad av. Hur som helst, de ville att jag skulle komma på intervju i fredags. 

Så i fredags var jag en blixtvisit till Norge och besökte grisgården. Det skulle egentligen bara vara en intervju och lite rundvisning, kom därifrån 7 timmar senare efter både lunch och middag och träff med 10 familjemedlemmar.
Det var fint och fräsch, fina djur, ordningssamt och härlig familj. Betydligt mindre gård än den jag jobbade på i somras, 100 suggor. På den gården jag varit på finns det 660 st. Det är så man räknar, sen finns det ju en hel massa smågrisar, ungdjur och så, men det är suggorna som säger något om hur stort det är. I Norge får man inte ha mer än 100 suggor. Det är för att de vill bevara de små gårdarna och behålla det småskaliga inom jordbruket. I Sverige är det näst intill omöjligt att göra det eftersom man får så otroligt dåligt betalt. I Norge är köttet betydligt mycket dyrare och det tjänar ju så klart bönderna på och kan överleva på mindre antal djur.

Bonden som har gården nu kommer trappa ner på arbetet framöver och dottern och hennes man kommer ta över gården. De har redan köttdjur och höns och kommer inte kunna arbeta fysiskt på gården då. Så de vill att den som blir anställd stannar några år och tar över det praktiska ansvaret för gården. Vilket vore helt otroligt intressant och jösses vilken erfarenhet det skulle vara. Det enda jag kunde hitta som är negativt är avstånden till mina nära och kära i Sverige. Blir en bit även till mina norska vänner också, 2 timmar till Oslo, 3 timmar till Halden (så ungefär som nu) och 4,5 timmar till Karlskoga. Men de är flexibla och vill jag ha lite längre ledighet så går det att fixa om jag skulle få jobbet. Å då kommer jag få gå en massa intressanta kurser för att lära mig ALLT inom det områden, och det är mycket man ska kunna.. Jaja, kommer hur som helst få svar snart och kommer nog till 90 säkerhet i fall jag blir erbjuden tacka jag. Känner att jag får en klump i magen över att eventuellt lämna framförallt mina tre syskonbarn igen. Minns hur otroligt jobbigt jag tyckte det var när Gabriel var 1 1/2-2 år och inte kände igen mig alls. Han är nu 4 år och jag har bott i Sverige runt ett halvår sedan han föddes. Men han är underbar och nu är allt kompisar. Men samtidigt, skulle jag få det här jobbet så skulle jag ha betydligt större chans att få tag på ett jobb närmare hemtrakterna lite längre fram.

Men det är nästan jag börjar tro på att ödet ville säga mig något när jag klev ur bilen och gick upp mot huset och där utanför ser jag att det ligger en BERNER SENNEN! Min drömras som jag tillägnat åtminstone två inlägg till. Så vanliga är dem inte så man ser dem överallt. Nu har jag aldrig trott på skrock, men som sagt.. Är det där det är meningen att jag ska hamna framöver? Ja, den som lever får se, och förmodligen ganska snart. För i dag fick jag mail från dottern som ska ta över gården och de ville bara ha numret till förmannen på gården jag jobbade på i  somras och sedan skulle de bestämma sig.. 

Men där slutar det inte.. För i morgon eftermiddag åker jag ner till Hjo och ska provjobba två dagar på Sveriges största ekologiska jordbruk. Det är ju betydligt närmare, "bara" dryga två timmar. Men det är grisar jag föredrar att jobba med och där skulle jag ganska säkert aldrig få någon högre ställning än djurskötare, då det är många som jobbar där. Men jag har ju inte varit där än så jag får se, kanske ändrar mig totalt. Det verkar iaf vara ett riktigt trevligt ställe. De har ett eget ysteri på gården, det är mjölkkor de har förresten, och de anordnas julmarknad, midsommarfirande och såna grejer där. 

Ja, blir hur som helst några hektiska och intressanta dagar framöver. Å förhoppningsvis sitter jag inte här om en vecka och skickar iväg ansökningar till nya jobb..

 

1 kommentarer

Pillan

27 Sep 2010 14:12

Jo, det var det som jag trodde oxå men det låter lite konstigt om jag skulle ha smittat Lincoln när det samtidigt går på dagis. Det var det som inte riktigt gick ihop.. Eller så är det ett väldigt sammanträffande!



Lycka till med jobbsök, är övertygad om att det rätta snart dyker upp för en så engagerad brutta som du! ;-)



Kram!

Kommentera

Publiceras ej