Valet 2010 kommer med raska steg

1kommentarer

Som förhoppningsvis inte någon missat så är det ju Val om bara 17 dagar.  

Har aldrig haft så svårt att bestämma mig för vad jag ska rösta på. För rösta ska jag garanterat! Tycker att det är varje svensk medborgares skyldighet att visa vad man tycker genom att rösta. Kan man inte bestämma sig eller anser att det inte finns något parti som man håller med så får man rösta blankt. Annars tycker jag inte man ska klaga på regeringen sedan om man inte ens gjort vad man kunnat för att påverka det.

Själv är jag mer splittrad än någonsin. Har alltid dragit åt Vänsterblocket, då jag tycker om deras politik generellt och tycker att man ska underlätta för de som har det svårt. Ska jag däremot fortsätta jobba inom lantbruket så är det högerblocket som har den bästa politiken.
Tror att de röd-gröna förlorat otroligt mycket på att ha Mona Sahlin som partiledare för socialdemokraterna. För det är ju så det ligger till, när det kommer till statsministerposten så står det bara mellan henne och Fredrik Reinfelt. Jag vet en hel del som skulle vilja rösta på vänstern, sossarna eller miljöpartiet, men som absolut inte vill ha Mona Sahlin som statsminister och som pga av den anledningen inte har en aning längre. Vilket är så synd!!
Vad man vill rösta på beror ju så otroligt mycket på vart man befinner sig i livet just vid den tidpunkten.
Har man fast jobb, boende och allt stabilt så fungerar säkert Moderaterna bra att rösta på. Men om man har det kämpigt - är arbetslös, psykiskt eller fysiskt sjuk så tror jag att det inte är många som vill ha en högerregering. Men å andra sidan är de människorna kanske inte alltid de mest aktiva när det kommer till själva röstningen, vilket är tråkigt.
Såg på facebook att de har en egen omröstning kring valet. Där visade resultatet att Sverige-demokraterna var det parti som låg på tredjeplats än så länge. När jag sedan kollade på åldersgrupperingarna så var det mycket fler 18-25-åringar som röstat på dem och sedan dalade rösterna ju äldre de blev. Vilket kanske förklarar den populariteten på just facebook, vishet kommer med åldern...??

Jag och Tess gjorde ett sånt där test på internet på vilket parti man låg närmast, det visade verkligen hur splittrad jag är och jag låg på 30-40 % runt nästan alla partier. Tror Tess fick lite mer hjälp att sortera fram vilket hon låg närmast än jag.

Nu ska jag till Karlstad och hälsa på min kompis Tina och hennes familj. Tina har alltid starka åsikter inför valet så det ska bli intressant att höra dem.

Jaja, det är mina reflektioner, vill gärna höra argument för något annat om de finns. Oavsett vad jag bestämmer mig för att rösta på och vilken regering det kommer bli så hoppas jag att det kommer bli bra. Tippar på att det blir en högerregering även denna gång.. Bra eller dåligt??

1 kommentarer

Pillan

13 Sep 2010 22:56

Ja inte trevligt alls, tack för tipset! Ska ringa i morgon.



Kram och ha det gott!

Kommentera

Publiceras ej