Valvaka 2010

0kommentarer

Nu har valvakan börjat





Vallokalundersökningen antyder att Alliansen kommer vinna knappt över de Röd-gröna partierna Att SD kommer in i riksdagen och att det gått riktigt bra för Miljöpartiet.

Det är precis vad jag tror kommer att hända. Jag hoppas Alliansen vinner med egen majoritet. Å att inte Sverigedemokraterna kommer in. Men jag är 99 % säker på att de kommer komma in och faktiskt få runt 5-6 % och i så fall måste väl nästan alliansen om de vinner samarbeta med Miljöpartiet för att få majoritet. För SD-samarbete är ju garanterat uteslutet för dem. Dock tycker jag att det är illa att SD inte har kunnat ha valmöten utan att radikala vänsterungdomar ska hoppa på dem. Å att partierna motarbetat dem konstant nu på slutet tror jag har haft motsatt effekt och snarare hjälpt SD att få sympatierna på sin sida. Men att rista in hakkors i sin egna panna känns ju inget annat än patetiskt...

Har varit otroligt insatt inför det här valet. Mest för att jag varit så splittrad själv så jag verkligen har velat veta vad det är jag röstar på. Blev till slut Centerpartiet för min del i riksdagsvalet efter många funderingar och diskussioner med vännerna. Rent ideologisk har jag alltid hållt till vänster och förstår de som röstar på de partierna. Men tycker att det är tydligt att både Fredrik Reinfelt och Anders Borg är otroligt mer stabila och kompetenta än de röd-gröna som har svårt att komma överens och få fram något vettigt och Mona känns som en svag ledare som jag inte alls tror skulle lyckas leda Sverige åt något bra håll. Det som är lite kul är att mina närmaste vänner är ganska jämnt fördelade över partierna och röstar på vänstern, sossarna, MP, C och Moderaterna. Precis som det ska vara,blir alltid roligare diskussioner då. När vi var yngre var de flesta av mina nuvarande vänner betydligt mer röd-gröna. Men det har ändras mycket sen första gången vi röstade. Hur som helst så känns det som fler röstat den här gången. Har hitills inte träffat någon som inte tänkt röstat, och det är ju riktigt bra! Blir nog en lång kväll..

Blir intressant att se vad som händer... Å vilka som kommer bestämma framöver..

Kommentera

Publiceras ej