Roadtrip: Jæren

0kommentarer

När jag kom tillbaka med färjan till Stavanger blev det lite mat och sen åkte jag neråt till Jæren, ett område söder om Stavanger med en massa småbyar. Där skulle jag tillbringa ett par dagar hos Lars och hans döttrar, som jag lärt känna på kurs. På kvällen blev det fest med Sven och Bjørnar (även de kursbekanta). Sven och hans fru firade allt fint som hänt de senaste åren så det blev en ordentlig fest med ca 50 pers. Sen drog jag och Lars vidare in till Nærbø, och fick på öppningsfesten for den nya puben. Riktigt skoj, bra musik, blev ordentligt på lyset där.  

Dagen efter var jag inte direkt på topp... =) Lars och döttrarna tog mig ut på en lång biltur och jag fick se massor av det vackra Jæren-landskapet. Helt frälst i denna steniga natur! Sen blev det førstås en guidad tur i grisstallarna. Dagen avslutades med kinamat i Bryne, grannby till Nærbø. Har nog aldrig ätit så god kinamat.

Måndagen sov jag ut och packade ihop. Bjørnar kom førbi och Lars kom hem på lunch, så sen var det dags for mig att fortsätta min roadtrip. Blev helt förälskad i Jæren jag och det blev tre veldigt fina dagar med trevliga människor och fin natur.



De speciella stengärderna som man kan se øverallt på Jæren.  









En søt liten kattunge och dess mamma..



Her går låglandsjæren øver till høglandsjæren..

Kommentera

Publiceras ej