Det vackra med ormar..

1kommentarer

Skulle egentligen ha gått och lagt mig för länge sedan. Men precis när jag var redo så såg jag att det började ett program som heter "Det vackra med ormar" på Animalplanet. Så de planerna skrotade jag ganska omgående.

Som jag skrivit tidigare här på bloggen är jag otroligt faschinerad av ormar och ja, jag tycker att det är vackra djur. De kommer i alla olika färger, ofta i väldigt starka färger. Å deras sätt att röra sig, jaga och hela deras uppenbarelse tycker jag är så mäktig.

Speciellt efter min månad på Tasmanien där jag fick vara med om ormfödsel (levande ungar) och att själv ett par dagar senare, släppa ut dessa små nyfödda, redan då riktigt giftiga ormarna i naturen och se dem ringla iväg.
Ett par gånger när jag hade varit uppe hos de tasmanska djävularna som satt i karanter 300 meter från räddningscentret så ringlade Copperhead's förbi. Dödliga som de är, så stod jag och tittade faschinerat på dem på håll. Träffade även på en Tigersnake när jag plockade torkade buskar till bomaterial till tassisarna. Den var 1 1/2 meter bort när jag upptäckta den och hade kunnat tagit mig hur lätt som helst om den hade velat. Är en av de ormar som orsakar flest dödsfall i Australien. Har läst att en ormexpert har sagt "att bli biten av en tigersnake kan jämföras med att bli överkörd av en 9 tons lastbil". Nu vet jag iaf att jag inte får panik i hotade situationer.. =)  
Jag tittade på den en stund och när det var uppenbart att den hellre ville sola än jaga svenskar så backade jag sakta undan och gick iväg.

Både Copperhead och Tigersnake har nervgift vilket räknas som det farligaste giftet en orm kan ha och påverkar det centrala nervsystemet. Vilket i sin tur innebär att hjärnan inte kan berätta för kroppen när det är dags att andas eller att hjärtat ska fortsätta slå.
En av de första sakerna jag lärde mig i Australien, som tumregel, var att om man var inom 2 meter från en orm skulle man bara stå blixtstill. Då utgör man inget hot och därför kommer ormen sannolikt ringla vidare. Ormar är ofattligt snabba inom "striking distans" (kommer inte på vad man säger på svenska) och man hinner inte ens reagera innan det händer. Å är ormen mer än 2 meter bort så SPRING! För de är inte så snabba generellt så de kan ringla och jaga en när man springer.



Detta är en bild som jag lånat på en vuxen Australian copperhead. Det röda bandet längst med undersidan var det första jag lade märka till när jag såg en första gången.

Den första copper-head bebisen jag släppte ut



Å så här såg den lilla nyfödda ut strax innan och efter att jag släppte ut den i frihet, å ett par dagar senare släppte jag ut ytterligare 5 st. Då var de omkring 3 dagar gamla och 1 dm lång. Redan då kunde man se linjen på sidan, dock mer åt det orange-gula hållet. 


Tiger snakes

Tiger snake on Arm River Track, Tasmania

Ganska lika varandra de två jag mötte på tasmanien. Men tigersnake's är tjockare och har större huvud än copperhead's och oftast ränder, därav namnet. Å det var egentligen bara pga mitt egna intresse jag tog reda på sånt, eftersom det inte skulle göra någon större skillnad om man väl blev biten av någon av dem.

Några andra av de vackra ormarna jag sett eller fått umgås med det senaste året:

Gul anakonda¨



Å nej, jag har inga planer på att skaffa någon orm, på ett tag iaf..

1 kommentarer

Pillan

05 Feb 2011 07:58

Ja, håller verkligen med om att det är vackra varelser!



Jag hade turen att få se en födsel med levande ormar en gång, då var det skallerormar och det var en mäktig upplevelse!



Ett par av mina ormar, majsisarna, la ägg en gång men det blev tyvärr inga bebisar av dem..



Jag är lite avundsjuk på att du fått sett så många ormar och andra djur i den vilda. Själv har jag bara sett ett par i Thailand.



Ofta blir jag sugen på reptiler igen men man kan inte ha tid till allt. Tyvärr. ;-)



Kram

Kommentera

Publiceras ej