2010 - ett underbart år!

1kommentarer

Den sista veckan på 2010 tillbringades hemma i Karlskoga där jag bland annat umgicks med min gamla klasskompis Josefin och hennes familj o kompis. Vi spelade spel, kollade film och åt gott. Å myste med lilla sonen förstås. I våras när jag kom hem från Australien och hon var gravid tog vi upp kontakten och sedan dess har vi setts en hel del under sommaren, så det blev ett par kvällar även under julveckan. Trivs otroligt bra med dem så är mycket glad att vi börjat umgås igen.

Vad hände annars under 2010?

- Nyårsafton 2009/2010 tillbringade jag på en farm utanför Rockhampton, Australien - samma Rockhampton som nu ligger under vatten efter fruktansvärda översvämningar.. Just på denna farm var jag ca 2 månader - otroligt härligt och där fick jag prova på att arbeta med lamor, alpackor, dromedarer, kalkoner, och alla vanlige lantrasdjur som hästar, kor, får, getter, höns, ankor m.m. Dessutom 7 hundar och 5 katter

- Året började dock tragiskt med att jag var den som fann familjens farmor avliden i hennes säng vid 3 på nyårsnatten när jag skulle gå och lägga mig. Hon bodde på gården den sista månader, var döende, så det kom inte som någon chock. Men så klart inget man ändå kan föreställa sig. Var dock tacksam över att det var jag och inte någon av barnen i familjen som fann henne. Å att hon fick avsluta sitt liv med glädje och alla sina nära omkring sig.  

- Därefter blev det en knapp månad i Bundaberg där jag jobbade på ett plantage. Men av denna månad är det mest party och underbara människor jag kommer minnas. Vi firade Australia day med ett stort poolparty och massa lekar. Å jag lärde känna ett gäng härliga tyskar, engelskmän och en finne. Speciellt en tysk som förmodligen är den charmigaste människan jag någonsin träffat. Jaja, så går det- some things aren't meant to be..

- Min mamma och hennes vännina kom ner och gjorde mig sällskap under några veckor ner längst östkusten - från Brisbane till Sydney. Vi besökte Lone Pine Koala Sancury, Sea World, åt härliga middagar, besökte Opera-huset och promenerade på The harbour Bridge. Vandrade i The Blue Mountains och solade på Mainly Beach. Hon är bäst min mamma!

- Tillbringade en månad på Tasmanien där jag fick min största dröm uppfylld. Min största fascination - Tasmanska pungdjävular - jag fick inte bara träffa dem, utan jag fick jobba och till och med hantera och hålla flera. Trowunna Wildlife-park är om inte det enda, så ett av väldigt få djurparker i världen där man kan hålla i dem, o som volontär är det helt otroligt att jag fick möjligheten att umgås så nära med detta farliga, aggresiva, otroliga djur. Ingenting har någonsin varit i närheten av att ge mig en sån ofattbar känsla.

- De sista dagarna i mars avslutade jag min Australienresa med ett par dagar i Melbourne där jag träffade min vän Leigh, där vi shoppade, åt och pratade. Landade 33 timmar senare på Arlanda 1 April, efter 5 sjukt härliga månader down under.

- Väl hemma blev det några månader full av kärlek och fina stunder med mina nära och kära som jag inte hade träffat på länge. Å massa jobb. Jobbade som sommarvikarie på en grisgård utanför Örebro, intressanta arbetsuppgifter, o härliga arbetskompisar.

- Å nu sitter jag i Norge på en annan grisgård. Hit flyttade jag i mitten av oktober och sedan 1 1/2 månad arbetar jag som förman på gården. Trivs otroligt bra och här stannar jag nog ett par år om allt går som planerat.

Så - 2010 blev en fantastiskt år, fullt av glädje och där flera drömmar blev sanna. Hoppas alla tar sin chans att uppfylla sina drömmar, vad de än må vara. Alla har en möjlighet -det är bara att våga och satsa, så kan även det mest otroliga gå i uppfyllelse.

1 kommentarer

Isabelle

03 Feb 2011 20:31

Hej där! Visste inte att du hade en blogg men nu ska jag minsann hålla mig uppdaterad =)

Låter som du hade ett helt fantastiskt år! Avundas dig på ett sätt och önskar ibland att jag hade tagit sånna chanser att "se världen" innan man stadgade sig här med man och villa haha men-det är väl aldrig försent antar jag.

Kram

Kommentera

Publiceras ej