Dovre fjell...

0kommentarer

Har sedan jag flyttade till Norge för 4 år sedan velat åka upp till Dovre Fjell och se Ovibos moschatus, eller Muskoxar som vanligt folk kallar dem. Å nu har jag bestämt mig för att göra det i sommar. När jag bodde i Halden bodde jag för långt bort för att bara sticka dit en helg, men nu när jag flyttat til Hedmark så är det omkring 3 timmar dit, så nu är det bara att åka. Hade tänkt åka dit nu i vinter, men det var tydligen inte optimalt om man ville se myskoxarna.

När jag var på mötet häromkvällen fick jag tag i en broschyr om Dovre och då blev jag ännu mer sugen. Förutom att vandra och se dessa fantastiska djur, som inte finns på så många andra ställen i världen, så kan man rida, paddla kanot, bergklättra, krypa i grottor och älvrafting. Dessutom har de något som heter Juving - som är en blandning av simning, vandring och klättring ner längst älvbädden eller fjällväggen, och då har man på sig våtdräkt, räddningsväst, hjälm och rep. Å så finns det en massa annat att göra... spännande, ja visst...



Juving




Myskoxe på Dovre Fjell



Dovrefjell

Kommentera

Publiceras ej