VM 2011 = Petter?

0kommentarer

De senaste dagarna har jag blivit lite irriterad på alla skriverier om den norska skidundret Petter Northug. Å jag tillhör inte en av de som är irriterad på honom i det här fallet. Det jag stör mig på är att tidningarna (som vanligt) ska överdriva och försöka få fram nåt bråk som inte finns från början. Petter gillar att showa och provocera och jag har fått med mig att även norrmän kan irritera sig på honom ibland.

Men sedan VM startade så känns det som att det inte kommit ett vänligt ord från de svenska tidningarna och journalisterna om Norges prestationer. Bara nervärderande klagomål och gnäll. Lasse Anrell gick ut och döpte om Petter Northug till Nolltug (jävligt moget för övrigt), och det fick han ju äta upp eftersom Petter inte gick från VM med noll guld, utan med 2 guld och 2 silver på 4 starter.. Sammanlagt har Norge tagit 14 medaljer, varav 6 guld. Sverige 5 st - 2 guld. Så det har ju gått bra för båda länderna, varför inte glädjas istället?

Man kan väl inte direkt kalla Northug för Mr. Ödmjuk, men den hatiska stämningen som råder på Aftonbladet och Extressens hemsidor efter hans lite originella målgång idag förstår jag inte alls. Hade det varit en svensk som gjort samma sak hade det inte varit en stor grej överhuvudtaget. Hellner åkte in på en skida när han tog guld för ett par dagar sedan. Å många före honom har gjort olika gester när de vunnit. Någon lyckades förresten ta kort på prins Daniel idag när han pekade finger till prinsessan Mette Marit. Inte för att jag bryr mig, men det hade säkert kunnat bli ramaskri av det inte särskilt kungliga beteendet. På norska VG, som är största tidningen på internet, står det en pytteliten notis om det. Hade de velat dramatisera det så hade de lätt kunnat göra som Aftonbladet och Expressen, men så har de alltså inte gjort.

Efter allt Nordtug fått höra från Sverige senaste veckan så hade jag blivit förvånad om han inte var extra kaxig när han utklassade Sverige. Det enda jag kan tycka är tråkigt är att de andra tre i laget hamnar i skuggan. Jag tycker tidningarna och svenska folket borde hylla och gratulera det svenska laget till Silver istället för att bara fokusera på Petter:

"– Vi kanske hellre skulle vilja prata om vår egen prestation än på vilket sätt Petter gick i mål", säger Johan Olssson..

PRECIS! Hylla de som ska hyllas. Det är ju inte åkarna som klagat på Petter, de vet ju hur han är sedan tidigare. Utan det är media och de svenska tv-tittarna. De svenska åkarna älskar att komma till Norge, mycket pga av det enorma stödet de får av norrmännen. 

Daniel Rickardsson om stödet i Oslo under medaljutdelningen:          
- Det var öronbedövande, vi får väldigt bra stöd av den norska publiken.  -  Ja tror aldrig att jag kommer få uppleva något liknande igen, säger Anders Södergren till NRK.


Det var min reflektion, blev långt, säkert många som inte håller med. Men men, så är det.
Nä, nu är det sovdags! Godnatt!

Sveriges flagga´  Norges flagga






Kommentera

Publiceras ej