Soffläge och Alf Prøysen..

0kommentarer

Idag blir det inget jobb för min del. Magen värker alltför mycket och därför kommer jag bädda ner mig i soffan och tycka synd om mig själv.

De sista två dagarna har det känts bättre på jobbet. Förmodligen för att det varit lite annorlunda dagar. Tisdagen tillbringade jag med att väga de små som nu blivit 3-veckor. Gårdagen tillbringades med en rådgivare/expert. Ole (bonden) var inte här under mötet, så träffade honom själv. 6 timmars prat om skötsel, medicinering, insemingering, foder och sjukdomar blev det. Å äntligen så blev det diskuterat vilka som ska bli kriterierna för det kommande bonusavtalet. Känns bra. Kan bli ganska svårt att nå dem alla månader, men ska göra mitt bästa, skulle jag lyckas kommer det bli över 30 000 extra på ett år. Ole har dessutom öppnat för en liten löneförhöjning när jag blir fast anställd. Å det är ju ännu bättre eftersom det blir en garanterat ökning, oavsett resultat. Bonusen ska ju trots allt bara räknas som just en bonus när det går bra. 

I går kväll åkte vi iväg på fodermöte. Låter förmodligen inte alltför intressant, men nu när jag börjat förstå lite mer så är det ju uppenbart hur viktigt det är. Alla resultat blir bättre och kostnaderna mindre med ökad fodereffektivitet. Min chef kommer jag inte alltid överens med, men kontakter har han och jag har börjat bli ordentligt "tjenis" med de flesta ledande experterna i Norge. De är riktigt roliga att prata med, speciellt rådgivaren som var här och foderexperten som höll i föredraget igår.

Alf Prøysen känner nog ingen till som läser min blogg, inte ens i Norge vet alla vem det är, iaf inte dagens unga.. Han var en vis-sångare och författare och dog redan 1970. Men eftersom jag hade 2 år tillsammans med Lars som kan verka speciell på ganska många sätt (stor del av hans charm tycker jag), och som skulle ha fötts åtminstone 30 år tidigare än han gjorde för att passa in helt, så vet jag vet Alf är. Mötet jag var på igår hölls i hans hemby, och vi satt i Prøysen-huset, såklart.. ;) En sak känner svenskarna till som är gjord av Alf Prøysen och det är Teskedsgumman.. Minns när jag var liten och lyssnade på henne och önskade att jag också hade en liten egen teskedsgumma.

Kommentera

Publiceras ej