Godkänd första hjälpare snart?

0kommentarer

Igår hade vi vårat sista kurstillfälle på Hjelpekorpsen i Hamar. Å imorgon är det dags för det stora teoriprovet och de praktiska testen. Jag tror det kommer gå bra, men man kan ju aldrig vara säker.. =)

Vi vet vad de praktiska testerna kommer bestå i, men det är så många små detaljer man måste komma ihåg, så det är otroligt lätt att glömma bort något iaf.
De praktiska testen består i: HLR, pulsåderblödning och en medvetslös person som andas. Hur man ska hantera personen och vad man ska göra i tur och ordning. Ær egentligen rätt säker på alla tre, men just med den medvetslösa personen så är det mycket man ska komma ihåg, så de är som sagt lätt att glømma något, och är det viktigt så blir man inte godkänd. Teoriprovet tror jag kommer gå bra, men ska bläddra igenom boken nu ikväll och friska upp minnet litet.

Jag hoppas jag blir godkänd, har varit långa dagar de dagar vi har haft kurs och har inte hunnit med så mycket annat. Så träningen har hamnat ganska långt bak i prioritet, så på torsdag ska jag ta tag i det igen. Ska bli skönt!

I går övade vi förresten första hjälp på en stor bilolycka. Det var lite svårt först, speciellt det att prioritera vem som ska tas om hand om först och så. Å stressmomentet med en massa folk, men det gick väldigt bra andra gången vi gjorde det. Man lär sig ju mycket av felen man gör. 

Det är för övrigt ett himla trevligt gäng som går kursen och även de andra hjelpkorpsarna.

Nu ska jag plugga på det sista, så får jag se hur det går i morgon..