Sømnbrist..

0kommentarer

Har sovit så otroligt dåligt den sista veckan.. =( Jag vrider och vänder på mig så länge innan jag äntligen somnar, och sen vaknar jag upp efter någon timme och ligger vaken i flera timmar. Har aldrig haft problem med det førr.

Jag är vanligtvis lyckligt lottad med min sömn. Min kompis Tess kommenterade en gång: Fy fan, du hinner ju knappt lägga ner huvudet på kudden innan du somnar. Å så brukar det vara. Jag somnar på en gång och sen sover jag som en stock ända tills det är dags att vakna på morgonen. Så jag borde väl inte klaga efter att bara ha slitit en vecka med sömnproblem.. Men fy attans va trött jag är.. Så tänkte åka iväg och träna skiten ur mig så kanske jag kunde få sova gott i natt..

Men nu är det grisning, så nu jobbas det låååånga dagar.. Har en överstressad förstagångssugga som jag fått springa in till och dra undan ungarna ifrån så fort de kommit ut, för emellan att varje unge kommit har hon sprungit upp och runt och ungarna flygit ivæg och blivit trampade på. Hon fick 17 st och det är inte förrens sista timmen jag äntligen fått henne att lägga sig ner och släppa till mjölk åt de små. Får se hur många av de 17 som klarar sig, för de måste få råmjölk så fort som möjligt, de fick säkert vänta i 4 timmar innan jag fick henne lugn. Hade som sagt tänkt träna idag, men jag kan inte åka iväg när det trasslar så. Ær 5 till som håller på och föder, å fler blir de nog innan dagen är slut..

Idag fick vi besök av två kvinnliga veterinärer och skulle se så vi sköter hälso- och hygien-kraven i stallarna. Grisar är extremt smitto-känsliga, å det finns massa olika regler och rutiner för att hindra smittspridning. Å så skulle de så klart se hur grisarna generellt har det. Som den djurvän jag är kan jag tycka att det är lite fel att man får veta några dagar i förväg när de ska komma på kontroller. Samtidigt är det inte mycket man hinner "fixa" till på ett par dagar om man skulle behöva. Har man dålig djurhållning så tar det månader att ordna till det. Å vi har ju inget att dölja, så hit får de gärna komma närsomhelst. Sopade bara lite extra ute i gångar och gjorde rent lite extra på kontoret och sånt, men gjorde inget speciellt med djurskøtseln. Den är bra som den är =)

De verkade nøjda och jag fick ställa en del frågor jag funderat lite på.

Kommentera

Publiceras ej