Stora och små vovvar...

0kommentarer

I dag var jag iväg på hundutställningen i Hamar. Väldigt många fina hundar och jag fick ta mig en ordentlig titt på alla de raserna jag ville se. Jag har lite problem med tex cocker spaniel-utställarna som borstar och bortstar sina hundar så de knappt ser verkliga ut. Kan de verkligen springa och röra sig normalt med så långt hår? Som den på bilden högst upp:
http://www.spaniels.org/cm/public/openIndex/view/list_.html?ARTICLE_ID=1236192797884

Å värst är så klart de raserna där de enbart avlar på utseendet utan att bry sig om att de får fysiska problem som andningsproblem, hjärnan får inte plats i skallen, de inte kan föda normalt m.m. Mops och Cavalier King charles till exempel. Tror inte att det är lika vanligt här som i England och andra extrema länder, men tror knappast vi är helt förskonade från det..  

Det ska vara NATURLIGT! Tycker iaf ja... Så därför tycker jag bättre om större större raserna och korthåriga där de bara borstar igenom dem och ser till att klorna är nyklippta. Å där utseendet inte är lika extremt.

Å så höll jag på att trampa på en dvärg chihuahua.. Var ungefär lika stor som en 8 veckors kattunge och jag förstår ärligt talat inte hur ägaren vågade ha den gåendes bland alla människor och gigantiska hundar..

Det var trevligt, men insåg att inte ens hundarna kan pigga upp mitt humør just nu, så efter en stund åkte jag hem.



Blev väldigt dåliga bilder, men här är iaf en vacker berner sennen, och en stor bamse new foundland precis brevid..

Kommentera

Publiceras ej