Jösses!

0kommentarer

Igår blev jag attackerad! Av en sugga...

Fy satan vad rädd jag blev!

Jag, min chef och veterinæren höll på att kastrera spedgrisarna. Då kan mammorna blir lite oroliga men det ær sällan några problem. I norge har det ganska länge varit lag på att de ska få lokalbedövning innan och att det ska utföras av veterinär, så jag och Ole håller bara upp dem under tiden. Vi hade gått en runda och bedövat alla kullar och sedan börjat kastrera. I denna box var "mamman" ganska lugn. Vi stod utanför boxdörren och höll på med sista ungen.
Helt plötsligt, utan någon som helst førvarning blir hon SKITFØRBANNAD och tar sats och hoppar upp mot mig som står på andra sidan dörren. Jag fick en sån chock av att pløtsligt få 300 kilo ren ilska riktad mot mig så jag fryser fast och bara skriker. Halva hon är över dörren och hennes öppna käft är max 1 dm i från mitt ansikte, då får veterinæren tag på mig och drar undan mig..
Usch usch.. Otäckt ibland. 3 gången jag blivit attackerad av suggor, alla gånger när de haft små med sig. Grisar är generellt de trevligaste djuren jag någonsin jobbat med, men vem vill inte skydda sina små?

Vissa är väldigt överbeskyddande mot sina små, oavsett om man är i närheten av dem eller ej. Men det är sällan de är aggressiva, och är de det så brukar de visa det tydligt genom beteende och ljud innan. Två gånger har det kommit en attack utan någon som helst förvarning, som igår, och då är de bara att hoppas på det bästa.. De har aldrig fått tag i mig ordentligt, men jag är fullt medveten om vilken skada de kan gøra om de får ett ordentligt bett i en.


Kommentera

Publiceras ej