Fantastiska väder!

0kommentarer

Trots att det inte blev så många timmar sömn i natt, så var det härligt att vakna av att solskenet trängde in genom dörrspringorna till sovrummet.. =)

Vanligtvis jobbar jag bara 2-3 timmar/dag när jag jobbar helg om det inte är grisning, eller tömning av smågrisavdelningen. Igår skulle egentligen veterinären kommit och kastrerat spädgrisarna, men han hade fullt upp med akuta saker som lamning och kalvning som inte gick som de skulle så då blev det inget. Dock så är det lag på att grisarna ska kastreras mellan dag 4 och 7, om jag inte minns fel, så därför räknas det som en "halvakut" sak och kunde inte väntas med tills på måndag. Därför kom han idag istället. Kändes väl inte helt skoj att tillbringa större delen av dagen inomhus när vi äntligen fick ett sånt fint väder, men så blev det. Hade ju bakat, så det blev en lång fika efteråt med veterinären, nya och gamla chefen.

När jag var färdig strax efter 16, så skyndade jag mig att slänga i mig mat och duscha och sedan hämtade jag Tinka. Jag kom på att jag skulle se lite på hur Tinka reagerar på folk när hon inte är hemma och lös på gården där hon är 99% av tiden. Då är hon först lite försiktig tills hon tagit sig en titt på personen och sedan så ska det GOOOOOSAS! 
 
Så jag stannade till vid en mataffär som ligger på väg ut i skogen, tog ut henne ur bilen och gick en liten runda utanför affären och vid sidan av parkeringen. Visst tittade hon på folk, men mer intresserad än så var hon inte.. Jag var betydligt mer intressant verkade det som. Hon gick runt på en liten gräsplätt så hon kom upp en dm från där jag gick och plötsligt så tittade hon på mig och hoppade upp på bakbenen och gav mig en ordentlig Tinka-omfamning. Vanligtvis får hon inte hoppa upp på mig, eller nån annan för den delen, men kunde inte låta bli att stå där och gosas en liten stund.. Vi blev ungefär lika höga när även hon blev "tvåbent" =) Goseplutten.. <3

Sen var det dags för skogstur. När vi kom fram till skogen mötte jag en man och hans golden retriver. Tinka har väl egentligen bara träffat Anka (nya chefens berner sennen)´förut. Så jag var nyfiken på hur hon skulle reagera på denna hund, särskilt när hon var kopplad, vilket hon fortfarande inte är så van vid. Kändes som att hela situationen skulle avgöras av hur den andra reagerade. Vi började prata och de fick hälsa. Tinka såg lite spänd ut och blev ett par cm högre, men den andra hunden verkade avslappnad så Tinka sänkte sig ganska snabbt. Han och golden hade varit ute och sprungit en timme, vilket jag tror var ganska bra, för då var hon trött och inte så intresserad av Tinka. Han sa att hon normalt sett är mycket livligare. De luktade på varandra och tittade, och sedan lade sig golden ner och Tinka gjorde detsamma.

Skogturen var väldigt trevlig, gick inte så fort allt gånger, fick stanna ibland och fundera lite på hur vi skulle gå. Blev omkring 5 km, och vi varierade oss och gick lite på stigar och över stock och sten (å mossa). Är så otroligt skönt att ha GPS på mobilen så man kan gå precis vart man har lust och ändå inte behöva vara rädd för att gå vilse. Å samtidigt kunna se hur långt man har gått.
Får se var vi ska gå imorgon..



Tinka och nya kompisen





Är väldigt fina och bra stigar och lite då och då kommer man till vägval...





Tinka i trollskogen

Kommentera

Publiceras ej