Jobb

0kommentarer

Morgondagen kommer bli brutal..

Ole (gamla chefen) åker till Stavanger på avelsmøte och kommer hem fredag kväll.
Nya chefen är på smågriskurs tisdag-torsdag denna vecka. Men jag och Ole har ju fram till i somras varit vana vid att de oftast bara är vi två, så det har inte varit nåt stressigt i går och idag.

MEN de blir en helt annan sak i morgon.
Då är det som sagt bara jag här. Två stora stall att ta hand om. Bara stellet (göra rent, strö ut sågspån i boxarna, ge hö) i båda stallen tar ca 6 timmar sammanlagt. Eftersom det är torsdag ska jag dräktighetsscanna ett gäng suggor, plus en massa andra småsaker som ska göras. Men det som gör att morgondagen kommer bli brutal är att grisningarna är planlagda att börja idag, med tyngdpunkten i morgon. Å samtidigt är de suggor som blev avvanda från sina små för snart en vecka sedan på gång i brunst. Så imorgon kommer även den stora insemineringsdagen vara då ca 30 djur förhoppningsvis ska insemineras. Vanligtvis brukar jag och Ole dela upp det, så jag tar hand om grisningarna och han om de många insemineringarna under dessa dagar. Men eftersom Ole är borta i morgon så blir det inte så denna gång. Under övriga perioden inseminerar jag i det "nya" stallet som jag ansvarar för. Så vi får se hur jag fixar dessa insemineringar, det är äldre suggor än jag normalt inseminerar och de kan vara svåra att upptäcka brunst på.

Jaja, de blir spännande å se hur det går. Som sagt så skulle grisningarna börja idag, vanligtvis brukar det bli ganska utspritt, då de normalt föder från 2 dagar innan till 2 dagar efter beräknat datum. Men hitills har ingen börjat föda, vilket är ovanligt. Så imorgon blir det nog en baby-bom..  
Som att det inte var nog, behöver ju vovven Tinka tas hand om eftersom husse är bortrest.
¨
Men det får helt enkelt gå. Får avlastning på lördag-söndag så det blir lite sovmorgon iaf =)









Kommentera

Publiceras ej