Møte med fart i!

0kommentarer

Varje onsdag är det medlemsmøte för de som är med i Hamar hjelpekorps.

I tisdags fick jag sms om att vi kvällen efter skulle till Budor, ett skidområde ca 20 minuter utanför Hamar. Där har hjelpekorpsen en stuga, och varje helg från jul till påsk varje år så är den stugan bemannad för att hjälpa räddningstjänsten vid olyckor, eller om någon kommer bort.

Så då var det alltså tänkt att vi skulle åka längdskidor. Så jag tog mina splittrans nya skidor och mötte upp i Hamar, så åkte vi tillsammans vidare till Budor. Där visade det sig att vi inte skulle lulla runt på skidor i vår egen takt. Utan bakom varje skoter var vi 4-5 personer som åkte efter längst ett rep. Eftersom jag knappast kan kallas för en erfaren skidåkare så var jag skapligt skeptiskt till detta. Men det gick bättre än väntat. Vi ställde upp oss bakom skotern. Varannan till vänster om repet och varannan till höger. Satte fast stavarna i repet, och sen åkte vi. Skitkul var det!. I alla nerförsbackar fick vi ploga för att inte köra in i varandra och för att alltid hålla repet sträckt. Så körde skotern i lite kraftiga svängar för att vi skulle få öva att hänga med när det blev lite svårare. I början var jag typ livrädd och trodde jag skulle ramla hela tiden, men vande jag mig. Men man måste vara otroligt fokuserad eftersom det bara max var en halvmeter från skidorna på den som åkte före tills mina och samma till den efter. Vi ramlade ett par gånger, men det hade nog varit otroligt om inte det hände. Vi kørde i ca 30 km/h och efter ett gupp så var det en oväntat grop och han framför mig tappade väl balansen och kørde helt plötsligt ut till höger och ramlade, vilket gjorde att jag och han efter mig också ramlade. Vi lyckades iaf undvika att köra över varandra. Å så ramlade jag i en kraftig sväng, bara 50 meter före vi var tillbaka där vi började.. Hihi, smidigt.. =)

Anledningen till att vi gjorde detta var att när det är eftersök/ räddningsuppdrag och många behöver ta sig ut till eftersöksområdet så gör man så. En skoter tar ju max en passagerare, så då är detta ett lättare/snabbare sätt att få ut fler snabbare.

Sen fick jag åka skoter en sväng. Faktiskt första gången jag åkt, så det var på tiden.. =) Nåt jag gärna gör om!

Här hittade jag lite statistik över vad det är hjelpekorpsen pysslar med på sina uppdrag. Förra året var det nästan 1000 uppdrag, alltså nästan 2,5 st varje dag i snitt. varav drygt 400 eftersök och ungefär lika många hämtuppdrag. Dessa hämtuppdrag handlar ofta om människor som till exempel blivit skadade och som befinner sig på ställen som inte ambulans kommer åt. Så då åker hjelpekorpsen ut med skoter, helikopter eller annat som kan ta sig fram till personen och få den till ambulansen.