Sälja djur på avbetalning...

0kommentarer

Den senaste tiden har jag sett flera olika saker på internet, framförallt på facebook där en uppfödare eller före detta ägare, sålt ett djur på avbetalning och sedan inte sett till några pengar.
 
Varför väljer man att sälja ett djur på avbetalning?
 
Jag ser ingen anledning till detta. Ja, alla har inte råd att lägga ut 10-15000 kr på en gång. Men då tycker jag inte att man ska köpa djuret heller. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur, och inget som absolut måste hända i dag, även om man blir blixtförälskad i ett djur man ser annons på. Så om man nu känner att man absolut vill ha en hund för 10 000 så tycker jag att man får vänta tills man har den ekonomi som krävs, försöka spara undan och sedan köpa hunden. Förstår att det kan vara svårt och det kanske är lätt att intala sig att man kommer ha råd om en månad eller två, så därför ser avbetalning ut som ett bra alternativ, men det är levande väsen det handlar om, inte en tv! Å det är inte bara inköpspriset som ska betalas, utan resten av djurets liv. Det är inte gratis att ha djur!
 
Å även nu köparen låter sig bli övertalad av sina barn med tindrande ögon som vill ha en hund NU, så har jag ännu svårare att förstå säljaren!
Pengar är inte allt, och även om det blivande ägaren inte har så mycket pengar så kan djuret få ett gott hem med en massa kärlek. Men lite pengar måste det faktiskt finnas, som nämnt tidigare, det är inte gratis att äga djur. Jag tycker alla borde ta och lägga ner lite mer tid och energi på att hitta ett bra, varaktigt hem när man ändå gjort det valet att föda upp djur.
 
Jag är med på ett par försäljningssidor på facebook, och där är det en kvinna som ofta återkommer. Det verkar som att hon blir sugen på att köpa ungefär allt som är, men har lite dåligt med pengar (hennes egen kommentar). Det är dock inte det som är det största problemet utan hon verkar generellt ta lite för lätt på ansvaret med att ha djur. Fungerar det inte 100% från början så försöker hon sälja vidare djuret (katter och hundar) direkt utan att kontakta förra ägaren, vilket hade varit det naturliga om man är seriös. Det har gått ut ett par varningar om henne, men hon fortsätter.
För ett par veckor sedan så var det en person som ville sälja en hund, alternativt ha hunden på hel/halvfoder hos någon. Å denna kvinna visade sitt intresse av att vara fodervärd. Å då mailade jag faktiskt säljaren och varnade henne. Jag hade inte gjort det om jag inte hade varit säker på att hon faktiskt gjort dessa saker, men hon har själv medgett ett par saker hon gjort och försökt försvara sig, vilket fallit totalt platt.
 
Jag hade själv velat bli varnad om jag skulle sälja ett djur och hade blivit jätteledsen om det i efterhand kommit fram att jag sålt djur till en ökänd person utan att få en enda varning. För det är inte lätt att få tillbaka djur. Kvinnan tackade och skrev att flera andra också hade varnat henne. Å lade till att hunden ej skulle bli såld till denna kvinna.
 
Det är inte lätt alltid...
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej