Sommarpratare på P1

0kommentarer

Med risk för att låta som en 75-årig dam, så berättar jag ändå detta.. =)  
 
Jag tycker om att lyssna på sommarpratarna på P1. För de som kanske inte är så insatta så är det en mer eller mindre känd person som under 90 min varje dag pratar om det personen själv bestämt.
 
Det har varit dåligt med det av förklarliga själ de åren när jag bott i Norge. Jag tror att första året jag hörde på dessa olika människor berätta om sina liv var när jag var personlig assistent 2005 eller nåt sånt. På eftermiddagen varje dag så var det inte så mycket att göra så då satt vi tillsammans med brukaren ute i trädgården om det var okej väder och lyssnade på dagens sommarpratare.
Sedan glömde jag bort dessa sommarpratare tills sommaren 2009 när jag börjar mitt sommarjobb på Elgesta gård. Vi hade hörlurar på oss medan vi jobbade och då började jag också lyssna på sommarpratarna varje dag.
 
Å detta år har jag kommit på dem igen.. =) Även om jag kanske inte kommer lyssna på alla, så ska jag försöka lyssna på många. Det är personer med väldigt varierade erfarenheter, ålder och liv. Å även personer jag aldrig hört talas om, eller som enligt mig kanske inte har/haft haft det mest intressanta arbetet, så har alla något vettigt eller intressant att komma med. Någon erfarenhet eller bara nån trevlig/rörande/jobbig berättelse om något som hänt under deras liv, och alla har väl nåt sånt i bagaget.. Tycker helt enkelt att det är en mysig stund.. =)
 
Nu har jag precis lyssnat på sommarprataren Karin Falck - kanske inte säger så mycket. Men hon regisserade bland annat Rederiet och Tre Kronor. Å ledde både den svenska och den internationella Melodifestivalen 1975. I programmet berättar hon om sin kärlek för sin underbara mamma och om hur hon som 41:åring blev änka. Otroligt stark,härlig och avslappnad dam med massa vettigt att säga.
 
Ja, sån är jag. Ibland är jag ung och omogen och ibland platsar jag bland de äldre... ;)   

Kommentera

Publiceras ej