Sommartårta...

0kommentarer

I fredags fyllde Gregorii 27 år, så då åkte han och jag till Hamar på kvällen. Vi spelade biljard och dart och det var riktigt skoj. Har inte spelat biljard sedan jag var på Tasmanien och dart tror jag det var hemma hos min gamla vän Steff för typ 7 år sedan. Men det gick faktiskt oväntat bra och jag vann flest gånger. Så det kommer vi nog göra om ganska snart.

På söndagen skulle vi fira honom ute hos Eli och Ole-Bjarne tillsammans med deras familj.
Så jag bestämde mig för att prova på att göra en riktigt somrig gräddtårta.

Tittade runt på internet för att få lite inspiration och fann lite olika recept. Jag bestämde mig för att göra en chokladtårtbotten med hallonmousse och vaniljmousse. Gregorii hade tidigare sagt att vanilj och hallon var favoriter så då passade det bra.

Hittade ett recept på tårtbotten som väldigt många bak-bloggare använder sig av och som är väldigt enkelt. Man tar tre lika stora glas. Sedan tar man det antal ägg som behövs och knäcker i det ena glaset. Jag hade 24cm-form och skulle därför ha 5 stora ägg. Sedan häller man bara upp mjöl i det andra glaset och socker i det tredje glaset, upp till samma nivå som äggen är. Sedan har man i 1 tsk bakpulver i mjölet och blandar. Sedan är det bara att vispa ihop. Vill man som jag ville ha chokladbotten istället för vanlig ljus tårtbotten så byter man bara ut en tredjedel av mjölet till kakao istället. Hur enkelt som helst var det och då behöver man aldrig något recept. Kakan blir högre om man har mycket ägg i.



Så här menade jag med glasen. Lika mycket av ägg, mjöl och socker och sedan 1 tsk bakpulver.



Tårtbotten klar - blev lite "skrynklig" på toppen, vet inte varför..



Hallonmoussen fixad..



Läste ett tips på internet om att ha i fyllningarna på varje laget medan den är kvar i formen, det gör att det inte blir så kletigt runt omkring. Å när fyllningen är i tårtan så plastar man in den och så får den stå i kylen ett dygn och safta till sig. Då smakar dessutom tårtan mer än om man slänger ihop den en timme före servering.



Grädden har kommit på runt om.. Inte helt lätt när det är chokladbotten och det kommer smulor in i grädden. Ville ju ha en vit tårta, inte en brunprickig...



Å bären... Fick tipset att ha på bären direkt på tårtbotten istället för att ha grädde på hela tårtan och sedan bären ovanpå, då kan man göra den i god tid innan och så slipper man bärsaft på grädden..



Så här blev iaf det färdiga resultatet...


Kommentera

Publiceras ej