Flyttplanering...

0kommentarer

Det ska inte va lätt att flytta över landsgränserna inte..

Förut när jag flyttat fram och tillbaka från/till Norge, så har jag inte haft några möbler med mig. Så då har det bara varit att lasta in grejerna och köra över gränsen. Man ska väl egentligen deklarera flytt oavsett, men men.

Nu har jag möbler och en del annat som ska med så därför får det bli släpkärra. Därför måste jag stanna på gränsen och deklarera vad jag har med mig. Inget större problem, bara lite papper som måste fyllas i.

Problemet är egentligen att varken jag eller mamma har drag på bilen. Å i Norge är reglerna stenhårda när det gäller utlandsregistrerade bilar i landet. Ägaren ska sitta med i bilen för att den ska få köras i Norge. Så vi kan inte bara låna en bil, utan ägaren måste ockås ha möjlighet att vara med. Det finns en möjlighet just vid flytt att få tillfällig beviljning att få köra en svensk bil i Norge. Då måste det bland annat bevisas att jag verkligen ska flytta. Genom anställningsbevis, kontrakt på lägenhet eller liknande. Eftersom ja gärna vill se eventuell lägenhet så kan jag inte hålla på med det förrens jag flyttar, o bor man långt blir ju äver anställningintervjuer svåra att få till. Nu ska jag ju plugga och kommer sannolikt in på första intagningen så jag hinner få antagningsbevis innan ja flyttar. Men märkligt upplägg iaf. Gör det liksom upplagt för att folk ska bete sig olagligt. När jag skrev ut papprena som ska fyllas i så verkade det som att jag måste äga bilen.. Blir så förvirrad.

Jag vet att många inte bryr sig om dessa lagar och regler och jag vet också att chansen är liten att att någon skulle upptäcka OM vi bara nån bil och flyttade sakerna med. Men risken ökar med släpkära, eftersom det är uppenbart något mer än matshopping då. Så jag vill göra det ordentligt och lagligt. Vill verkligen inte lägga pengar på dyra böter.. Eller till och med riskera att någon annans bil blir beslagtagen så jag måste lösa ut den ockås..

Hur som helst, en sak har iaf löst sig, och det är vart jag ska ha möblerna tills jag funnit mitt framtida boende. Min underbara vän Pillan erbjöd sig att ha mina möbler hos sig. Otroligt skönt! =) Förhoppningsvis blir det inte så länge, satsar på att ha en lägenhet i september.

Kommentera

Publiceras ej