Mjøsa

0kommentarer

Mjøsa är Norges största insjö. Jämfört med Vänern och Vättern är den dock pytteliten. Vi bor ca 3 kilometer ifrån Mjøsa, så ibland åker jag ner dit.

För en dryg vecka sedan åkte jag ner dit med Tinka. Tror inte hon har varit nere vid en sjö förut. Hon är inte så förtjust i vattenpölar har jag märkt, hon hoppar alltid över dem eller går runt. Ovanligt för en Berner sennen som normalt lägger sig ner i vad det än är för vått, även gyttjepölar.. =)

Hon har ju varit väldigt duktig på att gå i koppel, trots att hon inte gjort det så många gånger. Men hon är fortfarandet lite osäker, är det en liten stig så att hon inte kan gå vid sidan om mig, så går hon som regel precis bakom mig eller precis framför mig och tvärstoppar om jag saknar ner.

Så nere vid sjön stod jag still tills hon ville gå iväg någonstans och sedan gick vi dit hon ville gå, i hennes takt. Hon verkade slappna av efterhand. När vi gick ner till vattenbrynet så verkade hon bli en annan hund. Hon satte sig ner och tittade ut över vattnet och så lade hon sig ner och låg där. Hon brydde sig knappt om vad jag gjorde. Normalt är hon väldigt livlig och jag har aldrig sett henne bara ligga och iaktta något så lungt. Det såg verkligen ut som att hon bara låg och njöt.. <3









Kommentera

Publiceras ej