Natt till 1:e maj

0kommentarer

... så var jag med hjelpekorpsen och gick runt i Hamar och "passade" på Russen (de som ska ta studenten). Det var riktigt intressant och en del att göra. Jag och dem jag gick med fick inte ta hand om några allvarliga händelser, men jag fick mer erfarenhet efter den kvällen/natten iaf. Det kom fram många, både nyktra och mindre nyktra, ungdomar som tackade för att vi var där och sa att vi gör ett otroligt bra jobb. Så det var trevligt. Det var många som kom fram bara för att småprata, och en del som kom fram och ville ha hjälp med nån vän.

Nästa gång jag ska ha vakt är på fredagskvällen den 18 maj. Jag har förstått att det är som "folkets park", ett inhängnat område med utescen och så. Har tydligen kapacitet att ta in 4000 personer, så det kan nog bli mycket att göra för oss. Å väldigt intressant =)

I går kväll var det som vanligt på onsdagar möte på "garagen"- som hjelpekorpsets samlingslokal kallas. Halva byggnaden är egentligen ett garage, därav namnet, och där vi har all första hjälpen utrustning, ambulanserna och annat. I går hade vi en kurs i hur man ger syrgas och vad man ska tänka på då. Han som höll i kursen är bara 19 år, men jobbar på ambulansen och är otroligt professionell när han har genomgång. Även tjejerna som höll i grundkursen i första hjälpen i höstas är 19-20 år och jag trodde minst de var 25. Väldigt duktiga.

Nästa gång eller gången efter ska vi till brandstationen och prova att klippa upp bilvrak.. =) Å brandmannen ska öva på livräddning, så vi ska byta roller. Skoj skoj!

Har upptäckt att det finns en Röda korsets första hjälpengrupp i Karlskoga/Karlstad. De har tyvärr inte samma upplägg i Norge, där de även är med på räddningsuppdrag/eftersök. Men om jag blir med där så får jag ju iaf hålla på med första hjälpen och det är ju det som jag tycker är roligast.