Sarah Bernhardt

0kommentarer

Häromdagen var det dags att prova mig på en specialvariant av Sarah Bernhardt.
När jag jobbade på Fresenius Kabi i Halden, så hade min vän och arbetskamrat Heidi med sig denna variant och det var bland det godaste jag hade ätit. Så varje gång jag varit på kafé och sett antingen Sarah Bernhardt eller Chokladbiskvie så blir jag så sugen. Men jag har blivit lika besviken varje gång, för de smakar inte alls som de Heidi hade gjort. Å så brukar de vara så stora, tror det helt enkelt blir för mycket. Så nu fick jag reseptet och gjorde de själva. Istället för att trassla med masselmassa och en del annat till bottnarna så tipsar reseptet om färdig kransekakemassa istället. Kransekake är en riktigt norsk kake, som består av ringar i olika storlekar som man lägger på varandra så att det blir som ett torn. Jag tycker den ser så torr ut, men det är väldigt gott.  

Så här ser kransekaka ut:


Hur som helst. Jag lyckades inte helt med bottnarna, visste inte exakt hur stora jag skulle göra dem, så de blev lite torra. Men det blev helt ok när allt var klart. Å äntligen fick jag känna den underbara smaken jag längtat efter så länge. Så det dröjer inte länge tills jag bakar Sara Bernhardt igen, då med rätt storlek. Små, men naggande goda... =)



Bottnarna innan de ska in i ugnen..



Lite smörkrämsblandning på..



Halvägs på väg..



Mums..

Kommentera

Publiceras ej