Svårt och sova..

0kommentarer

..gick och lade mig ovanligt tidigt ikväll men tydligen var det inte meningen att jag skulle få sova då..

Det har varit otroligt fina dagar i går och idag och så ska det tydligen fortsätta både denna och nästa vecka. Igår började stressen, så någon njutning av solen denna period kommer det inte bli för min del.

Jag får istället ta den negativa sidan av det varma vädret, i form av djur som får det alltför varmt. Grisar är väldigt känsliga djur, både för smitta och temperaturer, speciellt värme. Grisar svettas inte, vilket gör att de lätt blir överhettade och kan i värsta fall dö. Det är anledningen till att de tycker om att gosa ner sig i lera utomhus, för svalka..
Förra sommaren berättade Ole ett skräckexempel om en gård bara några mil härifrån där 160 grisar hade dött pga att ventilationen hade slutat att fungera..  
Vi har ett ganska avancerat ventilations och temperatursystem i det nya stallet, men vi har iaf stora problem att få ner temperaturerna när det blir riktigt varmt. Vuxna grisar trivs bäst när det är 17-18 grader och ikväll var det 27 grader i alla fyra avdelningar.. =( De klarar sig, men jag är orolig över hur det kommer gå för de som ska föda under denna värmebölja.. Idag hade jag egentligen behövt flytta in alla högdräktiga i födeavdelningen, men pga värmen och att de låg och flåsade, så tog jag bara in de första två som är beräknade att grisa på fredag. Resten får jag ta tidigt i morgon - eller ja, om några timmar. Jag börjar vanligtvis jobba kl.8, men bestämde mig för att starta vid 6-7 istället så jag hinner flytta in dem när det är som svalast. Är nog skönare för damerna att flytta på sig då hoppas jag.

Jag ser verkligen inte alls emot en grisning under dessa förhållanden och vet inte alls hur det kommer gå. Nästa veckan skulle det iaf bli lite lägre temperaturer, så för deras skull så hoppas jag att det stämmer... Kan inte va lätt att väga upp till 300 kg, vara högdräktig med upp till 20 ungar och inte kunna svettas eller ta sig ett kallt bad..

Kommentera

Publiceras ej