ATV- MPS helg i Villingsberg

0kommentarer

 
För två helger sen så var det full rulle och vi hade bland annat ATV-utbildning i Villingsberg med MPS.
 
Jag hämtade härliga Anki (som är med i styrelsen i Göteborg) på fredagen, vi åkte till Svampen och åt lite middag innan vi åkte ut i skogen. Där började det fyllas upp med fyrhjulingar, närmare 40 st. Jag stannade kvar en stund och sedan åkte jag hem och hann precis träffa brorsonen Gabriel innan han skulle sova, som tillsammans med sin pappa kommit ner till Karlskoga över helgen. Dagen efter var det 10 timmars första hjälpenutbildning med akutgruppen i Örebro och sedan direkt ut till Villingsberg. Mötte upp mamma och Gabriel där, för han skulle få åka lite fyrhjuling med Rolf. Där var de 40-talet männen och 2 kvinnorna i full gång med att lära sig akutsjukvård de också. Så då fick jag även träffa den som nu kommer vara MPS-Örebro's akutsjukvårdsansvariga. Blev lite väl sent den kvällen och när jag väl kommit hem så sov jag oroligt eftersom jag trodde att jag skulle försova mig. Vaknade var femte minut under 3 timmar tills det var dags att hoppa upp till en ny dag. IKände mig inte direkt utvilad..
 
Hela söndagen tillbringades i Villingsberg. Vi hade bjudit dit andra ledningsgrupper och det kom bland annat folk från Värmland, Västmanland och Östergötland och Uppsala. Trevligt att få träffa dem också! Dagens utbildning bestod i MSO- intro som står för Maniging search operation, alltså hur bland annat polisen lägger upp sitt arbete för att hitta personer som försvunnit. Håkan (vår operativa) gick även igenom kartor, och hur man delar in kartan i olika segment, hur allt ska dokumenteras och lite annat. Mats (vår hundansvarige) hade en jätteintressant föreläsning om hur det går till när man söker, spårar, arbetar med hundar och vad som krävs för att en hund ska bli räddningshund. Det är inte bara inte, det tar många år med mycket arbete. Enormt kul att vi fått en sån kunnig "hundmänniska" hos oss då vi andra saknar de kunskaper som krävs på det området.
 
Svampen i Örebro
 
 Våra resurser i MPS- Örebro
 
 
Coola <3 Gabriel fick åka fyrhjuling med Rolf
 
Några ledningsgrupper plus grabbarna som var på ATV-utbildningen längst bak.
 
Boysen på väg ut i skogen på uppdrag.
 
 
Olika moment för att bli räddningshund var en av sakerna vi fick lära oss.. =) Mycket intressant.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej