Djurskötardag på Kvinnersta

0kommentarer

Sedan i höstas är jag ju med i Svenska Blå Stjärnan. En frivillighetsorganisation som ska fungera som beredskap om det sker något katastrof eller stor händelse där djuren behöver tas om hand. Det kan vara ett stort oljeläckage, smittutbrott eller en gård som behöver extra stöd av olika anledningar. Vi försöker ju även hitta på saker för barn och ungdomar så igår hade vi en djurskötardag för barn mellan 6-12 år. Det var jag tillsammans med två duktiga djurskötare som studerar på Kvinnerstaskolan som tog hand om knattarna och visade dem runt bland djuren.

De fick veta hur man sköter om de olika djuren, och fick klappa dem och umgås med dem. Det fanns bland annat kor, minigrisar, lamor, en massa gnagare, reptiler, höns och burfåglar. Barnen verkade ha jätteroligt och skötte sig väldigt bra. Jag är rätt sträng när det gäller barn och djur och "förhörde dem" innan vi gick ut till djuren så alla visste hur man beter sig kring djur. Det värsta jag vet är barn som jagar djur eller på annat sätt beter sig illa runt djur och jag tvekar inte att säga till i så fall (vuxna också förstås). Svt var där och jag blev intervjuad både för live-tv och för ett reportage som skulle sändas senare på kvällen. Barnen blev intervjuade och fick berätta vad de lärt sig under dagen. Flera kommenterade just att när man är med djur måste man vara snäll, försiktig och inte skrika eller springa.. ;) Tycker inte direkt att det är skoj att intervjuas, men som enda ansvarig där så var det inte så många andra att välja på. Hur som helst verkade barnen tycka det var roligt och fick lära sig lite nytt. Det var många som ville hålla handen och berätta om sina egna djur, så jag hittade nog en rätt bra balans mellan att vara sträng och "lekmoster".. :) Å på slutet av dagen fick de ett varsitt fint diplom!

Kommentera

Publiceras ej