Nervositet

0kommentarer

Jag blir sällan nervös. Inför tentor och sånt kan jag känna oro om jag vet att jag läst för lite innan, och känna mig irriterad på mig själv på grund av det, men inte nervositet. Jag känner mig alltid lugn när jag går in till tentasalen eftersom jag då inte kan göra nåt mer, antingen går det bra eller så gör det de inte. Känner sällan nervositet under väntan på resultatet heller, däremot kan jag bli frustrerad om det dröjer eftersom jag vill sätta igång och plugga om jag kört på det. 
 
Däremot finns det en sak som gör mig riktigt nervös och det är att tala inför andra. I skolan kan jag prata på rätt bra när jag sitter tillsammans med de andra på föreläsningar och seminarium, men just det där att stå framför andra och prata.. Hua... 
 
Det är sällan jag gjort det de senaste året så jag har glömt bort att det varit ett problem. Jag var faktiskt på en öppen föreläsning förra onsdagen som handlade om att just tala inför andra. Tänkte mest att det kunde vara bra att få lite tips och så eftersom chansen är rätt stor att jag kommer få göra det framöver i och med mina uppdrag i styrelser och ledningsgruppen. Föreläsaren frågade oss som lyssnade hur otrevligt vi tyckte att det var att prata inför andra. På en skala 1-5 så var 1 inga problem och 5 att man istället valde att stanna hemma. Jag tänkte att jag låg på en 2 kanske.. 
 
I går skulle jag hålla ett föredrag om MPS för kristeamet i Örebro läns landsting. På kvällen innan när jag gick igenom powerpointen var jag lugn, likaså på morgonen. Det enda jag oroade mig för var att eventuellt missa något viktigt. Är ju lite skillnad att läsa upp nåt egetkomponerat i skolan där det som regel är fler som kommer göra detsamma. Nu skulle jag ju representera en organisation inför en massa kunnigt folk som jobbar professionellt med kriser och få dem positivt inställda till oss och dessutom förhoppningsvis få till ett samarbete. 
 
Det var hur som helst trevligt folk från både USÖ, Karlskoga och Lindesberg sjukhus. Jag var supernervös när jag kom dit, kallsvettades och kändes febrig samtidigt. Kunde konstatera att jag nog var närmare en 4 på skalan.. ;) Hur som helst verkade föreläsningen ha gått bra, blev faktiskt färdig på pricken en timme efter jag började tala,som avtalat. De verkade väldigt positiva till organisationen, så får se vad som sker framöver. 

Kommentera

Publiceras ej