FORL är en förbannad sjukdom

0kommentarer

...som drabbar närmare 70% av katter och idag blev det bekräftat att Skrållan även fått denna tandsjukdom..
Eftersom så många får den så täcks den inte heller av försäkringen, så där fick man för att man varit förutseende och vill det bästa för sin lilla älskling.
 
Idag blev det sövning, röntgen och så drog de ut två tänder på damen. Den ena var angripen av Forl och den andra var avbruten.. Jag blev lite arg på mig själv för att jag missat den brutna tanden, men när jag fick veta att det handlade om de 1 mm små framtänderna tjejen har så förstod jag att såvida jag tittat efter med mikroskåp så hade jag omöjligt kunnat se det. Dessa tänder tuggar de ju inte med så förhoppningsvis har hon inte haft allt för ont... =/
Denna gång bad jag om att få vara med när de skulle ge henne den lugnande sprutan, hon var fromm som ett lamm när jag höll i henne, inte ett ljud, så idag sparades det många rivsår på klinikens veterinärer och djursjukvårdare... ;)
 
Dåsig till tusen var hon när vi kom hem så jag fick hålla stenkoll eftersom lillan har en vilja av stål och absolut skulle försöka sig på att gå trots att varken hjärna eller kropp orkade det. Vilket bara resulterade i att hon föll ihop så fort hon försökte.. Efter 6 timmar började hon dock kunna röra sig någorlunda, så då fick mamma ta över så jag fick sticka på möte, en timme försenad. Det verkar som hon är ovanligt seg med att kvickna till, vilket bara ger mig mer ångest över att vi kommer behöva gå igenom detta var sjätte månad nu i början och röntga och eventuellt dra ut tänder. Har en katt väl fått FORL, så kommer alla tänder bli dåliga, förr eller senare.. Så ut ska de, frågan är bara hur fort det går och hur många som dras per gång. Ju färre per gång desto dyrare blir det eftersom det dyra är just röntgen, och det värsta är att hon måste sövas varje gång... =(
Min största skräck är att de ska ringa från kliniken och säga att hon inte vaknat upp efter sövningen, så under de timmarna hon är där så är jag så orolig.. Usch
 
Denna gång gick det dock finemang. Nu blir det smärtlindring i dagarna 5, får se hur det går. Själva smärtstillandet/antibiotikan är jag välbekant med, då Metacam är det vi använde till grisarna när jag jobbade i Sverige. Dock ska detta sprutas i munnen och Skrållan är som sagt rätt bestämd av sig så.. Men jag är ännu mer bestämd, så jag brukar vinna våra fajter..
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej