FRG - grundutbildning

0kommentarer

I helgen var det äntligen dags för den efterlängtade FRG-utbildningen som jag längtat efter sedan i januari. Jag valde att gå utbildningen tillsammans med kristinehamnarna, men kommer tillhöra Karlskoga när det kommer igång där.Den blev precis lika intressant och lärorik som jag hade trott och hoppats på. Den påbörjades på fredagkvällen och avslutades på söndag eftermiddagen, så det blev många timmar.
 
Instruktörer var Janne som jag träffat på genom Civilförsvarsförbundet ett par gånger och Tobbe som förutom FRG-ansvarig i Kristinehamn och FRG- instruktör även är en av de gruppledarna som vi har i MPS Örebros ledningsgrupp. Otroligt kunniga män, som var riktigt pedagogiska och bra.
 
Under helgen gick vi igenom HLR och första hjälpen, Brandkunskap, 30-minutersmetoden och krishantering. Det blev mycket repetition sedan tidigare utbildningar för min del, men när det gäller krishantering är jag inte kunnig så det var extra intressant. Fick även tips på en kris-bok som jag genast beställde hem, så den bör komma när som helst. Jag fick med mig Pernillas man Fredrik på kursen och han tyckte att det var lika kul som jag. Tobbe hade lyckats handplocka riktigt bra folk, och vi var en oväntat jämn och välfungerande grupp. Nu får vi hoppas att det blir fart i de andra Bergslagskommunerna också.  
 
Utbildningen hölls i Kristinehamn på Bergslagens Räddningstjänst 
 
 
     Under lördagen när vi hade kurs var det även öppen hus på räddningstjänsten,
så då visade de upp sina kunskaper.
 
 
Bergslagens räddningstjänst, FRG,

Kommentera

Publiceras ej