Räddningshundar

0kommentarer

 
Så där, nu har det gått 4 dagar sedan dramat, jag har sovit och ätit riktigt dåligt, men nu börjar jag må bättre. Har haft väldigt ont i händerna ikväll, känns jobbigt om detta ska vara kroniskt.
 
Jag har varit iväg hela dagen idag på en stor övning för räddningshundar som förhoppningsvis ska bli godkända för att kunna arbeta internationellt i jordbävningsmassor. Även om vädret inte var på topp och det regnade en del, så kunde det ha varit mycket värre, för det var trots allt helt okej temperatur. Anledningen till att jag var med är för att Mats som är hundansvarig för MPS-Örebro är ansvarig för träning av de internationella räddningshundarna som finns i Mellansverige, om jag inte missuppfattat det helt, men jag tror även att det kom ekipage från Norra Sverige i dag. Han pratade om detta redan innan sommaren eftersom det var en så stor övning och jag sa att jag gärna hjälpte till eftersom jag gillar hundar och gärna vill se hur det går till. Jag var figurant och gömd någonstans inom ett större område. Tre hundekipage fick uppgiften att tillsammans planera och genomföra en genomsökning. Det kunde vara 0-2 figuranter på området. Det måste ha varit ungefär 20 ekipage för vi körde det i 6 omgångar. Å de cirkulerade till olika områden, så de fick prova på olika övningar. Hela helgen håller de på med detta och imorgon skulle det bli något slags test. Det är ju viktigt att hundar som ska iväg på såna händelser är uthålliga och orkar leta flera dagar i sträck, så det är tydligen inte så lätt att hitta bra hundar till just detta. De ska ha hög energinivå, men måste ändå kunna hushålla med den under lång tid.
 
 
Foto: Räddningshundarna var allt duktiga på att hitta oss figuranter bland "jordbävningsmassorna". Tack för en intressant dag Mats Johnson- hjälper gärna till igen!
Jordbävning, Räddningshundar,

Kommentera

Publiceras ej