Intressant jobb i sommar

0kommentarer

Förra veckan var jag på några jobbintervjuer och även denna vecka var ett par inbokade. Jag hade sökt ganska många jobb eftersom jag inte jobbat med människor på länge och inte riktigt visste var jag låg i arbetsgivarnas ögon. Men det visade sig att trots att jag bara gått två terminer på socionomprogrammet ännu så ses det som riktigt attraktivt för de jobb jag sökte. Å tydligen gick det även bra på arbetsintervjuerna. Så det kändes riktigt skönt! Riktigt intressanta jobb, jag blev erbjuden 3 av dem och avbokade de två jag hade planerade nu de senaste dagarna. Det handlade bland annat om 3 olika typer av HVB-hem (hem för vård eller boende för ungdomar som är där med stöd av antingen Socialtjänstlagen eller LVM), alla väldigt intressanta och det passar ju väldigt bra att arbeta med när jag går den utbildningen jag gör.
 
Det jobbet jag bestämde mig för att tacka ja till är som mentor/handledare på ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn i Kumla. Just detta är ett område som jag känner att jag vet väldigt lite om och är nyfiken på och är därför en stor del till att jag ansökte  det. Ofta när man hör om ensamkommande flyktingbarn så är det tyvärr i negativ anda, av uppenbart partiska personer som inte har någon egentlig koll, men som gör vad de kan för att få fram sina ofta rasistiska åsikter.. Okunskap föder rädslor och fördomar och det ser man gång på gång. Redan under intervjun fick jag veta mycket intressant som jag inte visste innan och jag ser fram emot att lära mig mer. Jag anser mig ha ganska bra koll på olika kulturer och religioner, men det finns ju så mycket mer att veta, framför allt om olika inriktningar inom olika religioner och olika grupperingar inom samma land. De flesta kommer från Afghanistan och Somalia, men det börjar även komma ungdomar från Syrien nu och med tanke på situationen där nere så kan det nog komma att öka framöver. HVB-hemmet arbetar ju både mot Socialtjänst, Migrationsverket och skolan, så jag kommer även få mycket kunskap om hur det ser ut. Det är på 100% och jag kommer bli upplärd så fort jag får papper från belastningsregistret och efter upplärningen kan jag gå in som timvikarie direkt. Något de gärna ser att jag gör så jag har lite mer koll på rutiner och annat när jag börjar i sommar. Å det passar ju mig perfekt eftersom jag vill komma igång att jobba så fort som möjligt. Det finns även stora möjligheter för jobb under terminerna, så det känns positivt.
 
Så det känns skönt, ser fram emot att komma igång och även få lite andrum gällande ekonomin. Jag har fått väldigt fina omdömen på de intervjuer jag varit på och flera personer har den senaste veckan sagt att jag utstrålar ett lugn och en trygghet som de ser som väldigt positivt. Så det känns riktigt kul! Tentan i yrkeskunskaper och handlingsstrategier jag gjorde för några veckor sedan fick jag godkänt på, 1,5 ynka poäng från VG. Nu är det bara att komma igenom statistiken sen så är det sommar!
HVB-hem, Sommarjobb,

Kommentera

Publiceras ej