Leva utan ånger

0kommentarer

 
I bland annat Expressen kan man läsa om vad det vanligaste är att människor önskar på sin dödsbädd är och det ska tydligen vara följande:
 
1: Jag ångrar att jag inte haft modet att leva enligt mina drömmar
2: Jag ångrar att jag jobbade för hårt
3: Jag önskar att jag haft modet att uttrycka mina känslor
4: Jag önskar att jag hade haft bättre kontakt med mina vänner
5: Jag önskar att jag hade unnat mig att vara lyckligare
 
När jag läser den listan så känner jag mig ganska lugn. Gällande punkt 1 så är de det som gäller för mig och har så gjort de senaste, åtminstone åtta åren. Jag har följt mina drömmar och bockat av dem en efter en. Å jag har fått uppleva så mycket mer än jag någonsin hoppats på, trots att jag är relativt ung.
 
Punkt 2: Jag har många bollar i luften samtidigt, men det är också för att jag har möjligheten, tiden och energin till det. Hade jag haft en egen familj så hade jag sannolikt inte lagt ner lika mycket tid på annat. Att ha ett välavlönat arbete eller jobba långa dagar har aldrig intresserat mig. Pengar har aldrig varit något jag känt varit speciellt viktigt. Självklart vill jag ha så jag klarar mig, ha tak över huvudet och mat på bordet och lite så, men att ha mycket pengar har aldrig varit något jag strävat efter. Däremot vill jag gärna hjälpa andra och därför prioriterar jag att lägga mycket av tiden på frivillighetsarbete. Å det trivs jag med och det får mig alltid att må lite bättre och få perspektiv på mitt eget liv. Men det gäller att hitta en balans.
 
 
3. När jag var yngre så hade jag svårt för denna punkt, men nu för tiden säger jag var jag tycker, tänker och känner. Har jag känslor för någon så berättar jag det, för vad är det värsta som kan hända? Detsamma gäller om någon gör något dumt eller om jag inte är enig i någons åsikter. Jag vill ha ärliga människor runt omkring mig, som säger vad de tycker och som både kan ge och ta emot konstruktiv kritik. Jag vill inte ha Ja-sägare runt omkring mig, som bara håller med en, utan jag vill höra sanningen. Konstruktiv kritik leder till utveckling och jag förutsätter att mina vänner säger vad de tycker om saker och ting oavsett om det kan svida för stunden. För jag vet att de vill mitt bästa, även om de inte håller med om allt. Ärlighet och tillit helt enkelt.
 
4. Jag har ganska mycket kontakt med mina vänner även om vi inte ses så ofta. Vi har fullt upp på olika håll och jag tror att både jag och dem är rätt så nöjda med umgängesfrekvensen som är nu. Tack vare facebook och mail så kunde vi ha ganska mycket kontakt under de 6 åren jag bodde utomlands och det underlättar även nu när det är mycket i vardagen och tiden är knapp. Är otroligt tacksam över att ha haft dem i mitt liv under större delen av mitt liv.
 
 
5. Som när det gäller den första punkten så lever jag mitt liv som jag vill och prioriterar det som får mig att må bra. Det kommer alltid finnas saker som tillfälligt gör tillvaron lite mörkare, men på det stora hela så lever jag som jag vill och har det gott största delen av tiden.
 
Drömmar, Lycka, Ärlighet, Ånger,

Kommentera

Publiceras ej