Skrållans nya matstation...

0kommentarer

Skrållan har fått en diagnos som heter förstorad eller slapp matstrupe. Det ökar risken markant att mat hamnar i luftstrupen istället o i sin tur leder till svårbotad lunginflammation. 
För att undvika att det händer så ska hon bland annat äta små portioner ofta. Efter att ha googlat runt lite o pratat med veterinären lite mer så förstod jag att det bästa vore om hon kunde stå med huvud o överkroppen högre upp när hon äter, då det gör att maten glider ner på ett bättre, jämnare sätt o minskar riskerna att det stannar kvar halvvägs och skapar obehag o onödiga risker. Helt optimalt vore det om hon stod som i en trappa o åt.. 

Jag tänkte att det vore helt hopplöst, men började iaf att ge henne mat uppe på en burk så hon åtminstone var tvungen att stå eller sitta ordentligt upp när hon åt. Sen kom jag på att min lilla pall som ja fick när jag föddes kanske kunde fungera. Å det fungerade perfekt! 
Känns otroligt skönt! 
 
Å japp, hon är rund om magen..


Kommentera

Publiceras ej