30 år och reumatiker...?

0kommentarer

Känns ju lite trist... Nu har jag ju inte fått en ordentligt fastställd diagnos på grund av att det inte gått så långt att blodproven eller röntgen skulle visa förändringar och fastslå att det är det, men både läkare och de jag pratat med som är reumatiker tror att det är det. Å själv har jag inte hittat något alternativ på vad det skulle kunna vara annars. Tydligen är inte ovanligt att diagnosen tar lång tid att ställa.
 
Jag hade ett skov på ca 10 veckor med konstanta smärtor i händerna, främst lillfingrarna, i höstas. Sedan har det kommit lite till och från, lite varje dag, men inte lika konstant som då. Men denna vecka kom det tillbaka och det med besked. Jag har otroligt ont i framför allt högerhanden, och dessutom varit svagare där, tack och lov har vänsterhanden mått bättre så den har fått reda sig själv =) Jag har inte kunnat sköta mitt skolarbete som beräknat då jag de senaste dagarna bara orkat skriva ett par rader åt gången på datorn, sen har det gjort för ont. Så det kommer bli ersättningsuppgift för min del, men det får bara vara så.
 
Träffade min ena faster för ett par veckor sedan, hon har och har haft väldiga problem med reumatism sedan hon var i ungefär min ålder. Hon berättade att det dröjde jättelänge innan hon fick sin diagnos eftersom hon hade så atypiska symtom. Min sjukgymnast berättade att det varierar väldigt mellan symtom hos folk, tex blir de flesta reumatiker sämre av kyla, men en del blir faktiskt bättre. Usch för dessa autoimmuna sjukdomarna =(
 
Eftersom det är så väldigt växlande från dag till dag hur man mår, så kan det ju ställa till en del problem.. Att jag har ont är inte det största problemet egentligen, utan det är den plötsliga svagheten som kom nu i veckan och som kan komma när som helst. Jag är singel och har ingen familj i närheten och då blir man rätt hjälplös om det skulle bli riktigt illa någon period.
Reumatism, Sjukdom,

Kommentera

Publiceras ej