Natur är väl ändå underbart..

0kommentarer

Nu har jag varit tillbaka i Sverige i ungefär 1 1/2 år och efter att ha varit lite runt omkring och rest under de föregående 6 åren så känns det lite ovant att veta att jag kommer vara kvar på samma plats i åtminstone 3 år till. Nu har jag å andra sidan haft fullt upp under denna tid så det har gått oväntat bra. Men så kommer det vissa dagar när jag får den där starka känslan i kroppen, en känsla som inte riktigt går att beskriva eftersom det är en fysisk känsla som inte riktigt går att styra, men jag tror att det är en slags rastlöshet och lust att sticka iväg och uppleva något nytt. Hade jag tagit det lugnare tror jag att jag hade känt av det mer än jag gjort nu.
 
I går var jag inne på SVT och kollade runt lite, gick in på dokumentärer, där hittade jag en kort serie på fyra program från Norge som heter Fjellfolk, och som handlar om 4 olika personer eller familjer som lever av eller på fjället på Vestlandet i Norge. Antingen är de fjällguider, jägare, jobbar på fjällhotell, eller bara trivs med att klättra, paddla, vandra eller åka skidor där. Å nu hittade jag en annan miniserie som heter Ut på tur - upptäck Norge och när jag ser Norges underbara natur så längtar jag som alltid tillbaka. Jag är ganska säker på att jag inte bott i Norge för sista gången, kommer nog åtminstone bli en tredje runda dit. Älskar verkligen det landet med de underbara människorna..
 
Vet ju att det finns så otroligt många fina ställen i Sverige också, men känns som att gemene man kanske inte värdesätter det på samma sätt som våra kära grannar, där är "ut på tur" en så naturlig del av livet. Nu har jag ingen tv, så vet inte om det finns, men skulle gärna se någon liknande serie om Sverige och dess natur. Det är så lite man vet om de stora nationalparkerna till exempel, som Sarek och Padjelanta. Eller varför inte lite närmare som Tiveden i Närke, Kosterhavet vid Strömstad eller Gotska Sandön. Det finns 29 nationalparker och över 3000 naturreservat i Sverige, varav över 200 naturrestervat i Örebro län, det är inte illa. Å det borde uppmärksammas mer tycker jag.. =)
 
Nu längtar jag tills snön försvinner och våren kommer så det blir dags för nya upptäcksfärder! I år ska jag åka iväg till något svenskt fjäll, även om det kanske blir en lättare tur till något mer sydligt fjäll, på bara ett par dagar. Men man måste ju börja någonstans.  
 
Bilder från min och mammas tur till Dovre fjell och Snøhetta, augusti 2012. Då jag äntligen fick se Myskoxarna som jag hade längtat länge efter.
 
 
 
 
Dovre fjell, Längtan, Nationalparker, Natur, Naturreservat, Norge,

Kommentera

Publiceras ej