Vårterminen igång..

0kommentarer

Så där, nu är vårterminen i full gång. Å jag känner mig riktigt motiverad. Det är så många intressanta moment under denna delkurs så jag har mycket att se fram emot. Vi kommer få göra en del besök, ute hos verksamma socionomer och även hos socialtjänsten. Vi kommer att ha samtalsövningar och denna delkurs handlar mycket om professionellt förhållningssätt och etiska överväganden. Under hela programmet så har vi något som kallas för personlig och professionell utveckling (PPU). Meningen med detta är att bli medveten om hur vi fungerar som personer och vad vi har för tankar, fördomar och förhållningssätt. Det handlar även en del om hur studierna fungerar, vad vi har lärt oss och vad vi kan göra bättre, men det viktigaste är just att medvetandegöra och förbättra våra möjligheter till att framöver bli bra socionomer.
 
Jag tror att det är omöjligt att vara helt fördomsfri, men det är viktigt att veta om och reflektera över de fördomar man har. Det finns säkert mycket som man inte tänker på. Men ska man arbeta med människor så är det så viktigt att man är medveten om vad man tycker och tänker, för då finns det förutsättningar att hålla tillbaka dessa fördomar och behandla alla på ett professionellt och rättvist sätt. Jag har alltid haft väldigt svårt för folk med starka fördomar, jag uppskattar inte alls när någon vräker ut sig något negativt om ett helt folkslag på grund av att de kanske träffat 4 från just detta folkslag som de tyckt varit idioter. Jag tror inte att de skulle uppskatta att själva bli satta i ett fack där de blir nedvärderade på grund av att de kommer från Sverige - "alla svenskar är så jävla ...... ". "Vi" vill gärna hävda att alla är individer som tycker och tänker olika, med olika erfarenheter och kunskaper (när vi pratar om oss själva), men ändå är det väldigt många som klumpar ihop andra nationaliteter eller religioner. Det brukar ju heta att fördomar handlar om okunskap, och ja, ibland verkar det stämma riktigt bra. Det är lätt att döma folk utan att veta något om dem, det är betydligt svårare att ta reda på fakta och bakgrund till varför människor reagerar eller beter sig som de gör.
Etik, Fördomar, Socionomprogrammet,

Kommentera

Publiceras ej