Besök på socialtjänsten

0kommentarer

Igår var klassen iväg till Socialtjänsten i Örebro, vi var uppdelade i våra basgrupper och fick träffa personal från några utav avdelningarna som finns där. Vår grupp fick gå träffa folk från avdelningarna utredning-ungdom, familjehem och rekrytering, samt mottagning. Otroligt intressant att höra om vad de jobbade med, hur det går till från att en anmälan eller ansökan kommer in till mottagningen för förhandsbedömning och sedan skickas vidare, och vilka situationer de hamnar i. Jag tror de flesta utav oss fick ett bra intryck och många ändrade nog uppfattning om arbetet på socialtjänsten. Det är ju alltid det negativa som syns och förstoras upp i media och det finns många felaktiga rykten och uppfattningar.  
 
För övrigt har vi en tuff vecka nu, det är mängder av inlämningsuppgifter som lämnats in, varje dag utom en tror jag. Å även imorgon och på måndag ska texter lämnas in. Samtidigt löper projektarbetet i grupp parallellt, vi har även en stor individuell självreflektionsuppgift och ett arbete där vi ska sätta oss in i ett specifikt etiskt dilemma. Nästa vecka börjar vi med samtalsmetodik, och samtalsövningar och det tycker jag ska bli otroligt intressant! Så där behöver det läsas på inför och göra förberedelseuppgifter. Så det är mycket nu. Det verkar som att lärarna ger oss ett par såna här veckor lite då och då. Vi hade en stressperiod i januari och en i november, när det är inlämningsuppgifter dagligen och känns som att man håller på att braka ihop. Det är dock ganska tufft tempo även annars, men jag tycker att det är bra. Som socionom har man ju inte ett fall i taget, utan behöver kunna hålla igång flera grejer samtidigt, så det är lika bra vi vänjer oss. Sen känns det seriöst när det är mycket att göra, hittills har jag inte känt att någon uppgift varit orelevant, så jag är nöjd. Även om det ska blir skönt imorgon när dagens uppgift är inlämnad och jag kan ta en liten paus under kvällen.
 
 
Socialtjänsten, Socionomprogrammet,

Kommentera

Publiceras ej