Grundläggande utbildning i Svensk krisberedskap

0kommentarer

 
Idag fick jag äntligen veta att jag blivit antagen till att få gå Grundläggande utbildning i Svensk krisberedskap en helg i april i Karlstad. Medlemmar i från alla frivilliga försvarsorganisationer (till exempel Civilförsvarsförbundet, Svenska blå stjärnan, bilkåren, Lottakåren, FRO, FMCK m.m.) fick anmäla sig. De andra kurserna jag gått har varit specifikt för Svenska Blå stjärnan-medlemmar, alternativt de med avtal, eller för FRG-medlemmar, och då har det varit lite lättare. Jag trodde inte att jag skulle bli antagen då jag är så pass ny FRG-medlem, så det känns extra kul! Å andra sidan har jag nyss skrivit avtal med SBS, har styrelseroller i Civil o SBS så kanske det hjälpte lite när det gäller de "viktiga rollerna".
 
"Kursen är inriktad på att ge deltagarna grundläggande kunskaper om organisation, ansvar, författningsregler och resurser inom det svenska krishanteringssystemet på lokal, regional och central nivå.

Kursen riktar sig i första hand till sådana medlemmar som förutsätts komma att få viktiga roller i detta system antingen som medlemmar med avtal vilka knyter dem till viktiga befattningar i systemet eller till funktionärer hos organisationerna vilka förutsätts komma att syssla med frågor som har att göra med krisberedskap."


Kriskommunikationskursen jag gick i början av december var både på individ och samhällsnivå. Men här kommer det handla om krisberedskap på lokal, regional och nationell nivå. Å där behöver jag lära mig mer känner jag, speciellt om man framöver skulle få någon ledande position. Så det ser jag fram emot. Från fredag morgon till söndag eftermiddag, massa kunskap, garanterat intressanta övningar, hotell, god mat och trevligt folk. Inte illa =)
 
Civilförsvarsförbundet, FRG, Utbildning,

Kommentera

Publiceras ej